- Ogólne założenia.
Program profilaktyki opracowany jest zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. ( Dz. U. Nr 10 poz. 96 z 2002 r. )
W związku z wymogiem posiadania przez szkołę programu profilaktyki dokonano modyfikacji programu wychowawczego szkoły, wzbogacono system profilaktyki o treści innych programów wychowawczo- edukacyjnych oraz wykorzystano elementy pracy wychowawczej zawarte w planach wychowawczych poszczególnych klas.
Program profilaktyczny powstał w oparciu o przeprowadzoną wśród uczniów ankietę diagnozującą sytuację wyjściową dotycząca stanu bezpieczeństwa w szkole, nałogów i innych niepożądanych zjawisk. Niniejszy program uwzględnia specyfikę środowiska szkoły i możliwości wynikające jednocześnie z jej potrzeb.
Cele ogólne
Ø Zmniejszenie występowania zjawiska różnych przejawów agresji.
Ø Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w różnych aspektach.
Ø Umożliwienie skutecznego komunikowania się.
Ø Objęcie uczniów i ich rodziców opieką psychologiczno- pedagogiczną.
Ø Wdrażanie uczniów do pełnienia określonych ról w rodzinie.
Ø Zapobieganie nałogom i uzależnieniom.
Ø Aktywne wykorzystywanie wolnego czasu.
Cele szczegółowe
Ø Eliminowanie w miarę możliwości sytuacji sprzyjających powstawaniu zachowań agresywnych.
Ø Podejmowanie działań zwiększających odporność emocjonalną na czynniki wywołujące agresję.
Ø Kształtowanie nawyków poszanowania praw, norm, wartości obowiązujących w szkole i poza nią.
Ø Wzmacnianie pozytywnych więzi emocjonalnych uczniów.
Ø Systematyczna integracja zespołów uczniowskich.
Ø Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów w sposób asertywny.
Ø Wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów.
Ø Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
Ø Kształtowanie umiejętności porozumiewania się w sposób kulturalny.
Ø Wdrażanie uczniów do bezpiecznego poruszania się po jezdni.
Niniejszy program został zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców na zebraniu ogólnym w dniu ……………………………
Będzie on ewaluowany i modyfikowany stosowanie do potrzeb uczniów i rozwoju szkoły.