ERASMUS +Z TUCHOWICZA DO KOLOROWEGO STAMBUŁU

Aktualności ERASMUS+

W dniach 18.02.-27.02.2018 grupa 4  uczennic i dwóch nauczycieli z Zespołu Szkół w Tuchowiczu gościła w tureckiej  szkole Galatasaray Lisesi w Stambule.

Wizyta związana była z realizacją projektu ERASMUS + ,,Zrównoważony rozwój i uchodźcy’’. Oto jak relacjonują sprawozdanie z wizyty nasze uczennice:

We wtorek około godziny 15:30 grupy ze wszystkich krajów spotkały się w szkole. Później udaliśmy się do domów uczniów z Turcji.

W środę pierwszym punktem programu było zwiedzanie szkoły, podczas którego dowiedzieliśmy się bardzo dużo ciekawych informacji na temat systemu nauczania w Turcji. Podczas oglądania budynku można było zauważyć, że jest to  najlepsza w Stambule prywatna szkoła chlubiąca się ogromnymi tradycjami. Następnie obejrzeliśmy prezentację na temat różnorodności biologicznej i permakultury. Z prezentacji dowiedzieliśmy się, że w dzisiejszych czasach można prowadzić gospodarstwo domowe w pełni naturalne, bez użycia pestycydów lub nawozów. Zostały nam zaprezentowane sposoby ochrony środowiska. Poruszony był temat największych wyzwań naszych czasów: bezpieczeństwa żywnościowego, zmiany klimatu i zrównoważonej energii. Poznaliśmy sposoby zapobiegania degradacji środowiska.

Później zostaliśmy zaproszeni na koncert zagrany przez uczniów liceum Galatasaray. Na zakończenie koncertu wystąpili uczniowie  z Polski i Włoch z projektu Erasmus+, prezentując wybrane pieśni. Po koncercie odbyła się debata na temat uchodźców w Turcji. Zostaliśmy podzieleni na grupy, w których musieliśmy wymyślić rozwiązania problemów imigrantów. Poruszyliśmy problemy takie jak: nieznajomość języka, odmienność kultury, inność religii, brak pracy, z czym się wiąże brak środków do życia.  Następnie każda grupa przedstawiła swoje propozycje na rozwiązanie problemów uchodźców. Po przerwie odbyło się spotkanie z architektem na temat kreowania drogi dla zrównoważonej przyszłości.  Podczas tej prezentacji skupiono się na budownictwie i na rozwiązaniach, które będą nowoczesne oraz dobre dla przyszłości.  Dowiedzieliśmy się, że w nowoczesnym i zrównoważonym budownictwie powraca się do rozwiązań ze starożytności.

Na każdym kroku stykaliśmy się z nowymi dla nas rzeczami. W czwartek świetną okazją do głębszego poznania kultury i religii w Turcji była wizyta w meczetach. Pierwszą świątynią, jaką zwiedziliśmy, był Meczet Sułtana Sulejmana w Stambule. Ogromny podziw wzbudzał monumentalizm budowli. Jej wewnętrzne ściany były pokryte majestatycznymi malowidłami. Interesujące jest to, że przetrwały one ponad 500 lat, a żadne z nich nie wyblakło. Znakomitą okazją do poznania cząstki islamu był śpiew imama, który modlił się za duszę zmarłego władcy.

Następnie przeszliśmy do mauzoleum padyszacha i jego żony Hürrem.            W centralnej części budynku znajdowały się trumny władcy i jego rodziny. Ciekawostką jest to, że architekt mauzoleum był zakochany w córce Sulejmana Mihrimah. Kunsztownie zbudowany grobowiec miał ukazać miłość architekta do sułtanki.

Następnie zostaliśmy oprowadzeni po dzielnicy Fanarion, która jest położona nad zatoką Złotego Rogu. Mieli okazję zobaczyć Katedrę Patriarchy Konstantynopola pod wezwaniem Św. Jerzego. Dzielnica Balat również przyciągała turystów zważywszy na walory historyczne. Przewodnik udzielił nam wielu informacji o Żydach, którzy kiedyś zamieszkiwali tę część Stambułu.

Po południu mogliśmy się zrelaksować pośród straganów Wielkiego Bazaru. Różnorodność towarów i ich blask przyciągały wzrok każdego. Inną atrakcją był odpoczynek na skwerku, który znajdował się pomiędzy Hagią Sofią a Meczetem Sułtana Ahmeda.

W piątek na własne oczy przekonaliśmy się, jak wygląda ręczna produkcja szklanych przedmiotów. Mieliśmy szansę stworzyć własne arcydzieła ze szkła.   

Uczniowie z Polski mogli się poczuć jak w domu, ponieważ odwiedziliśmy miasteczko Polonezköy. Dawniej było ono zamieszkane przez dużą grupę Polaków, którzy uciekali z syberii przed prześladowaniem Rosjan. Prawdziwa ostoją polskości był kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej i bł. Augusta Czartoryskiego.

W sobotę o godzinie 9 rano wyruszyliśmy do Silivri, aby zobaczyć zastosowanie permakultury w praktyce. Po farmie oprowadzała nas Melike Muezzinoglu, na co dzień pracująca w Instytucie Nauk o Środowisku w Istambule. Pokazała nam ekologicznie uprawiane rośliny, ogrody i naturalne, ręcznie robione kosmetyki. Zrozumieliśmy, jak istotne jest zrównoważone rolnictwo dla nowych generacji.

Następnie zjedliśmy obiad w restauracji Hanimeli Selimpasa – pyszne pulpety, makaron i surówki. Kolorowa kuchnia turecka i jej smaki nas ogromnie zachwycały.

Po krótkim spacerze zwiedziliśmy muzeum. Przewodnik opowiadał nam o problemach związanych z migracjami ludności greckiej i tureckiej. Oglądaliśmy przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przez miejscową ludność.   

O godzinie 17 wróciliśmy do szkoły, skąd uczniowie udali się do domów, a nauczyciele do hotelu.

W niedzielę 25 lutego o godzinie 9:45 uczniowie i nauczyciele, którzy brali udział w projekcie, udali się do muzeum Baris Manco-tureckiego Elvisa Presley’a. Muzeum to mieści się w domu, w którym on mieszkał. Obejrzeliśmy różne pomieszczenia m.in. studio nagrań. Widzieliśmy autentyczne stroje muzyka. Koło południa uczniowie poszli na pyszną turecką herbatę i inne smakołyki-baklawę.

Po ogrzaniu się ruszyliśmy w stronę restauracji, w której jedliśmy obiad. Po drodze podziwialiśmy piękne widoki miasta po azjatyckiej stronie .Wielką atrakcją było przepływanie statkiem cieśniny Bosfor-łączącej Europę z Azji. W czasie wolnym kupowaliśmy przecudne pamiątki do  domów.

Turcja to niezwykle ciekawy i barwny, wielokulturowy kraj. Jego część i klimat Stambułu przywieźliśmy ze sobą  do Polski.

On 18.02.-27.02.2018 a group of 4 students and 2 teachers from school in Tuchowicz  went to Galatasary High School in Istanbul. It was 4th meeting of Erasmus+ project ‘Sustainable lifestyle and refugees’. Hereby the summary of the meeting prepared by the students:

On Tuesday at 15:30 groups from all countries met at school. Then, we came back to our host families.

On Wednesday the first point of the programme was exploring the school building. We found out a lot of interesting details about educational system in Turkey. While we were looking over the school we could notice that Galatasaray is the best high school with traditions in Istanbul.

Later, we watched a presentation which was entitled “Bringing Biodiversity to New Generations” by Melike Müezzinoğlu. She told us about the ecological agriculture without pesticides or fertilisers. We learnt  about the biggest problems which our generation has to face nowadays: climate change, food security and sustainable energy and how to prevent degradation of ecosystems.

After that, we were invited to a school concert, which was prepared by Galatasary’s students. At the end of a show, participants from Italian and Polish teams also had a chance to present national songs. After the performance a debate about refugees in Turkey took place. We were divided into two groups. Our task was to find solutions for refugees’ problems. For instance, problems with the language, cultural misunderstandings, faith differences, unemployment and no money for living. After the group work we presented our ideas. Then, we had a meeting with an architect. She told us about paving the way for a sustainable future. We found out that nowadays modern buildings are patterned after ancient constructions.

With every step we took, we were discovering new things about Turkey. For example, on Thursday we got to know Turkish culture and religion better by visiting the mosques. The first temple we saw was The Süleymaniye Mosque. The monumentality of this building was impressive. Walls were covered by majestic paintings. The most interesting fact is that they survived five hundred years without any damage, neither in colour, nor in the shape. Apart from this we had a chance to hear the religious singing spreading through the city. It was a real contact with Islam. Next, we visited the Padishah’s Mausoleum. In the centre of the building we saw coffins of the royal family. The legend says  that the architect fell in love with sultan’s daughter. Because of his feelings he decided to create the greatest building ever in order to show his love.

Then the Fanary street was shown. We have an opportunity to see St. George’s Cathedral. Another street, which is called Balat, is also a popular touristic place. The guide told us about the Jews who used to live there.

In the afternoon we were able to relax on a Grand Bazaar. Another fantastic entertainment was a walk between Hagia Sofia and the Blue Mosque.

Surprisingly, we could also find a Polish accent in this project by visiting a Polish village Polonezköy. Long time ago Polish people settled down there and some of their children and grandchildren still live in the village. This place was a shelter from Russians. We also had an occassion to visit a catholic church.

On Saturday at 9 am we went to Silivri to see permaculture in practice. Our guide was Melike Muezzinoglu, the owner of the farm. She showed us organic plants, gardens and hand-made cosmetics. We understood how sustainable agriculture is important to new generations.

Later, we had lunch at Hanimeli Selimpasa restaurant. We ate delicious meatballs with pasta and salad.

After a short walk we went to a museum. A guide told us about problems of Greek and Turkish immigrants.

At 5 pm students went back to their houses and teachers to the hotel.

On Sunday 25th February 2018, students and teachers, who took part in the project meeting, went to the local museum of Baris Manco, almost as popular as Elvis Presley. He was a musician, who died in 1999. We saw his house, which was transformed into a musem, with real clothes, jewellery, private souvenirs and even a recording studio.

Around midday all the students had a chance to try typical Turkish tea. It was delicious. We warmed up a bit and we went to the restaurant. On our way we were admiring the view of the city. In the restaurant we ate some delicious Turkish meals.

After lunch, we had free time. We bought some gifts for our families and friends. Then we went to school, where Turkish students were waiting for us. Fortunately, we took a part of Turkey in our hearts and in our memory.