Miesiąc styczeń rozpoczęliśmy na świetlicy od swobodnych wypowiedzi dzieci na temat „Jak spędziliśmy Święta Bożego Narodzenia i jak witaliśmy Nowy Rok?”. Podczas tych rozmów uczniowie mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami oraz zastanowić się nad noworocznymi postanowieniami. Odbyły się również zajęcia o ciszy i hałasie, podczas których dzieci zastanawiały się nad dźwiękami towarzyszącymi im na co dzień. Ważnym elementem było także słuchanie utworu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego, co pomogło dzieciom w rozpoznawaniu emocji wywoływanych przez muzykę klasyczną.
Od 14 stycznia rozpoczął się cotygodniowy cykl zajęć pt. „Ratujemy i uczymy ratować”, prowadzony przez panią Barbarę Domańską, wspieraną przez Wioletę Gryczkę. W ramach pierwszych zajęć dzieci zdobyły podstawową wiedzę z zakresu pierwszej pomocy, poznały numer alarmowy 112 oraz uczyły się, jak rozmawiać z operatorem numeru alarmowego. Kolejne zajęcia obejmowały praktyczne ćwiczenia wzywania pogotowia ratunkowego oraz oceniania stanu poszkodowanego. Następnie dzieci uczyły się układania osoby nieprzytomnej, ale oddychającej, w pozycji bocznej ustalonej. W kolejnych spotkaniach uczniowie poznali techniki resuscytacji krążeniowo-oddechowej, ćwicząc uciski klatki piersiowej i oddechy ratunkowe na manekinach.
W ramach Ogólnopolskiego projektu „Sztuka emocji” dzieci zgłębiały temat nudy. Dyskutowały o jej pozytywnych i negatywnych aspektach oraz wspólnie wykonały plakat „Jak pokonać nudę?”. Następnie aktywnie angażowały się w różnorodne gry i zabawy, takie jak karty, szachy, kółko-krzyżyk, państwa-miasta, UNO oraz kreatywne zajęcia plastyczne, np. wykonywanie bransoletek.
Styczniowe zajęcia obejmowały także aktywność fizyczną – zarówno na sali gimnastycznej, jak i na świeżym powietrzu. Dzieci grały w ping ponga, badmintona, piłkę nożną, siatkówkę, dwa ognie, zbijaka oraz pokonywały sprawnościowe tory przeszkód.
Nie zabrakło także twórczych działań związanych z Dniem Babci i Dziadka – dzieci wykonywały laurki oraz układały wierszyki.
Realizowano w dalszym ciągu akcję „Wspólne głośne czytanie opowiadań dla dzieci”, której celem było rozwijanie umiejętności prawidłowego czytania oraz słuchania ze zrozumieniem. Uczniowie doskonalili technikę czytania poprzez lekturę bajek i opowiadań, a także poznawali różne powiedzenia, takie jak: „wyglądać jak pięć minut”, „wyglądać jak pączek w maśle”, „zwijać żagle”, „strzyc uszami”, „zrywać sobie płuca” czy „zrobić kogoś na szaro”. Dzięki temu nie tylko wzbogacali swoje słownictwo, ale również rozwijali kompetencje językowe i umiejętność interpretacji tekstu.
Ważnym elementem styczniowych zajęć były także spotkania w sali komputerowej. Dzieci uczyły się podstaw obsługi komputera, poznawały edukacyjne programy oraz doskonaliły umiejętności korzystania z klawiatury i myszki. Nie zabrakło również gier logicznych i interaktywnych ćwiczeń, które rozwijały ich zdolności analityczne i kreatywność.
Styczniowe zajęcia świetlicowe były pełne różnorodnych aktywności, rozwijających zarówno wiedzę, umiejętności praktyczne, jak i kreatywność oraz współpracę w grupie.
Zapraszamy do obejrzenia styczniowej fotorelacji.